A meseműhely foglalkozás 2015. március 25-től 2015. április 22-ig valósult meg, ez öt alkalmat foglalt magában. A részt vevő gyermekeknek és szüleiknek a családgondozók ajánlották a Meseműhelyen való részvétel lehetőségét. Ismerve a családokat, a gyermekeket, számtalan megoldandó lelki, életviteli illetve tanulási, magatartási problémákkal küzdenek.
A csoportban a gyermekek 4 – 10 éves korosztályba tartoztak, jellemző volt az egy szülős családszerkezet. A gyermekek magatartásán és érzelmi intelligenciáján érezhető a szülő alacsony iskolai végzettsége és elhanyagoló magatartása.
Első alkalommal ismertetve lett az elkövetkező hetek programja, illetve a Meseműhely fő iránya. A gyermekekkel és szüleikkel bábokat készítettünk. Fontos volt az egyéni ötletek figyelembe vétele és a folyamatos dicséret, ami motiválta őket.
A feladatok mindegyike játékon alapult, illetve a beszélgetések mellett minden alkalommal gyakorlati foglalkozások is voltak (pl.: rajzolás, bábkészítés, színezés, kirakózás). Nagy sikert aratott a párosítós játék, melyet a gyermekek több alkalommal kértek.
A szülők gyermekeikkel tartalmasan töltötték az időt, aktívan vettek részt a feladatok megoldásában. Mind a szülők, mind a gyermekek új ismereteket szereztek.
Dolgoztak csoportokban a gyermekek, illetve külön a szülőktől. A csoportmunka során a gyerekek nagyobb toleranciára tettek szert, és mivel nem egy közösségből jöttek, nagyobb lehetőség volt egymás megismerésére is.
A szülők megismerték a mesélés fontosságát, a közösen töltött idő jelentőségét. A gyermekek kreatív feladatokon keresztül tanultak meg együtt dolgozni.
A bábuval a gyerekek önfeledten játszottak, ez a körülmény kiválóan alkalmas volt arra, hogy rövid idő alatt természetes aktivitása közben figyeljük meg a gyermekek arcjátékát, viselkedését, mozgását, kézügyességét, fantáziáját.
Az utolsó alkalommal a gyermekek a bábkészítést és a párosítós játékokat tekintették legemlékezetesebb dolognak és voltak, akik még nem részesültek hasonló élményekben, nekik újdonság is volt.
A gyermekek jól érezték magukat, tartalmas időt töltöttek el a szüleikkel, nagyszüleikkel és gyermektársaikkal, illetve az együtt dolgozás örömét megtanulhatták. Továbbá jó közösségi szellem alakult ki, a gyermek és a szülő is – ha csak rövid időre – de a mesén keresztül kilépett a saját problémáiból.
1. alkalom
Meseműhely bemutatása
Résztvevők bemutatkozása
Kedvenc mese kapcsán rajzolás a gyerekekkel, szülőkkel a mesélés fontosságáról beszélgetés
Játékos feladatok (puzzle, kifestő)
Következő alkalom megbeszélése
2. alkalom
Húsvét kapcsán az ünnepről beszélgetés
Húsvéti mese felolvasása
Párosítós játék a gyerekekkel és szüleikkel
Egészséges életmód kapcsán zöldségek, gyümölcsök kínálása
Következő alkalom megbeszélése
3. alkalom
Mesecímek és a mesékben szereplő alakok összepárosítása
Játékos feladatok (puzzle, kifestő)
Következő alkalom megbeszélése
4. alkalom
Zokni báb készítése a gyerekek és szüleik aktív közreműködésével
Az elkészült bábokkal egy történet eljátszása
Következő alkalom megbeszélése
5. alkalom
Tavasz kapcsán természetben előforduló állatokról beszélgetés
Az állatvilág szereplőivel játékos feladatok és állatos mesék felolvasása
Az utolsó alkalom kapcsán emléklap kiosztása, tapasztalatokról és élményekről beszélgetés